Talentprisen 2020 - Asbjørn Bøndergaard

Oprettet: 21.08.2020

Til Foreningssamvirkets Repræsentantskabsmøde d. 17. august 2020 blev Talentprisen 2020 overrakt af Kultur- og Fritidsudvalgets formand Erik Viborg

Asbjørn Bøndergaard er blevet indstillet til prisen af Ringkøbing Idrætsforening:

Asbjørn har trods sin unge alder, årgang 2004, opnået utroligt meget inden for sin idrætsgren, fodbolden. Den rejse, han har været på, er på mange måder også en fortælling om den særlige vestjyske vilje og stædighed, som vi også ser udfolde sig inden for mange andre områder. Talent og hårdt arbejde kendetegner om noget Asbjørn.

Asbjørn startede sit fodboldliv i HGU (Kloster), og kom som U12 spiller ind til RIF, hvor han hurtigt viste, at der var noget særligt undervejs. Asbjørn blev som U13, U14 og U15 spiller tilknyttet DBU`s talentcenter, hvor der yderligere blev lagt på det fodboldfaglige.

Når et talent lyser tilpas klart, og næste udviklingsskridt kræver nye udfordringer, så søger mange af de lokale talenter videre til større klubber. I 2018 + 2019 havde Asbjørn dobbelt medlemskab, hvor han både trænede med i RIF, og tog flere gange om ugen turen til Silkeborg, hvor han så også trænede med i SIF.

Asbjørn blev første gang udtaget til U16 landsholdet i efteråret 2019, men her blev han uheldigvis skadet, så debuten måtte udsættes. I januar 2020 fik han så landsholds chancen igen til en turnering på Cypern, og den chance greb han på fornemste vis. I kamp nummer to scorede han målet til 1-0, som også blev kampens resultat.

Flere af de store superligaklubber har allerede vist interesse for Asbjørn, og der er ingen tvivl om, at fortsætter han den fodboldfaglige udvikling, undgår alvorlige skader og bevar lysten til fodbold, så ser vi ham i en af de store klubber i løbet af få år. Det der ofte gør forskellen på dem, der når deres mål og drømme i fodboldverdenen, og dem der opgiver undervejs, er den rette blanding af god fysik og psyke. Netop de to egenskaber besidder Asbjørn til fulde.

At satse så målrettet på at indfri en drøm betyder også afsavn, mange timer på landevejen og træning i al slags vejr, og derfor mener vi, at vi med Asbjørn har en af vores egne, et talent, der viser vejen for andre, og som om nogen fortjener den opmærksomhed og hæder, det ville være at modtage årets talent pris.

FAKTA OM TALENTPRISEN

Alle foreninger i Ringkøbing-Skjern Kommune kan indstille kandidater til årets Talentpris. Deadline for indstillingen er d. 1. februar og du kan læse mere om prisen her