Ordinær vedligehold: Oversigt tilskudsberettigede udgifter

Bilag 2

VEJLEDNING

LOKALETILSKUD TIL EGNE OG LEJEDE LOKALER

I henhold til Folkeoplysningsloven er det alene udgifter i forbindelse med lokalerne/bygningerne, der er tilskudsberettiget -  ikke løsøre m.v.

TILSKUDSBERETTIGEDE UDGIFTER:

DER GIVES IKKE TILSKUD TIL:

UDGIFTERNE SKAL PERIODISERES

SÅ DE FØLGER DET KALENDERÅR,

HVORI TILSKUDDET ER UDBETALT.

PRIORITETSGÆLD: (Tinglyste lån på ejd.)

Renteudgifter, administrationsbidrag

Afdrag, gebyr, stempeludgifter, depositum, morarenter samt øvrige udgifter ved låneoptagelse/omlægning.

LEJEUDGIFTER:

Årlig leje, jfr. lejekontrakt, til lokaler hvor der er aktivitet.

Den tilskudsberettigede lejeudgift kan nedsættes, hvis udgiften ikke står i et rimeligt forhold til antallet af deltagere eller lokalets anvendelse i øvrigt.

Lejeudgift til garage, redskabsrum m. v.

SKATTER OG AFGIFTER:

Ejendomsskatter, skorstensfejning, rottebekæmpelse, renovation, slamsugning.

Telefonabonnement, TV-licens.

El:

Udgifter til el (lys) - ikke opvarmning

El-udgifter til lysanlæg.

VAND:

Vandforbrug, vandafgift, spildevandsafgift

Forbrug til vanding af udendørs arealer.

VARME:

Udgifter til fjernvarme, olie, naturgas, el-opvarmning,oliefyrsabonnement

Opvarming af udhuse, garageanlæg mm.

BYGNINGSFORSIKRING:

Bygningsforsikring (brand og tyveri, glas, kummeforsikring) for egne bygninger.

Løsøreforsikring (inventar, EDB-udstyr, maskiner m. v.), erhvervsforsikring, øvrig

ALARM - KUN SKYTTEFORENINGER:

Løbende udgifter/abn. til alarmsystemer.

Installation/oprettelse af alarmer - skal søges særskilt.

ORDINÆR VEDLIGEHOLDELSE:

El-pærer, maling, pensler, tapet, til bygningens vedligeholdelse nøgler/låsesystemer, ildslukkere m. v.

Almindelige reparationer af yderdøre, loft, vægge, vinduer, gulv, komfur, håndvask, toilet. - (ikke udskiftning og udvidelser)

Vægure, hylder, klodskasser, reoler, stole, borde, postkasser, løse lamper, og andet løst inventar, der ikke vedr. bygningens vedligeholdelse.

Det bliver til ekstraordinær vedligeholdelse når gulvbelægning, døre og vinduer, fast inventar udskiftes, udskiftning af fyr / anden opvarmningskilde, flytning af vægge eller der laves ny eller ekstraisolering og lign.

Der kan alene være tale om udskiftning af eksisterende fast inventar – og ikke en udvidelse i forhold til ansøgningstidspunktet.

Ekstraordinære vedligeholdelsesudgifter skal søges særskilt på foreningsportalen inden arbejdet igangsættes. Ansøgningsfrist inden 1. marts.

RENGØRINGSARTIKLER, MÅTTELEJE, VINDUESPUDSNING:

Gulvspande, klude, koste, støvsugerposer, wc-rens, skraldeposer, affaldsvogn samt midler til rengøringen.

Leje af måtter.

Vinduesvask ved firma.

Håndsæbe, toiletpapir, køkkenruller, viskestykker, håndklæder, servietter, duftblokke, vaskepulver, kaffefiltre, opvaskebaljer- og børster, engangsservice, haveredskaber mm.

LØNNET RENGØRING OG TILSYN:

Lønudgifter til rengøring samt honorar til ekstraordinært tilsyn med lokaliteter udenfor dagtimerne, lovpligtige eller af sikkerhedsmæssige årsager.

Lønudgifter og tilsyn skal kunne dokumenteres i form af lønindberetning til SKAT.

Lønudgifter/honorarer (eller dele af lønudgifter) til trænere, ledere, ansatte i klubhuse eller administratorer i foreninger.

LOVPLIGTIG ARBEJDSSKADEFORSIKRING:

Vedr. lønnet rengøringspersonale.

Løsøre

INDTÆGTER:

• Ved udleje af lokalerne.

GREEN-FEE INDTÆGTER - KUN GOLFKLUBBER:

Indtægter på Green Fee (modregnes i beregningen med 25%)

Øvrige bemærkninger:

Der kan ikke medtages udgifter til udendørs arealer. Og heller ikke til stalde for så vidt angår rideklubber. Ved krav om ændringer i installationer, lovliggørelse af forhold m. m., skal der altid søges som ekstraordinær vedligehold.

Nogle foreninger har helt specielle forhold (evt. opbevaring af våben eller ekstraordinært kostbart materiale). Udgifter til dette skal søges om fornødent tilsyn. Dette gælder også oprettelse og drift af alarmsystemer.

Husk altid, at indtægter ved udlejning, fremleje og bortforpagtning skal modregnes ved driften af lokalerne.

Senest revideret 16.09.21