Lokaletilskud til timebaseret leje, egne og lejede lokaler

Lokaletilskuddet er et tilskud som udbetales til foreninger på baggrund af de udgifter de har haft til tilskudsgodkendte faciliteter / aktiviteter året forinden. Der gives ikke tilskud til skure og andet opbevaringsplads.

I perioden 1. januar til 1. april aflægges regnskab ved indberetning af sidste års timer / faktiske afholdte udgifter og på baggrund heraf beregnes lokaletilskud for indeværende år.

Lokaletilskud på mere end kr. 500.000 udbetales i 2 rater - 2/3 medio februar måned og 1/3 medio oktober.

Foreningerne kan løbende - ved at kontakte administrationen - anmode om at få foretaget regulering for indeværende år, hvis deres udgifter svinger mere end +/- 10%.

Timebaseret leje

Timebaseret leje er de lokaler som foreninger anvender på timebasis. Dette er ofte haller, svømmehaller og andre faciliteter.

De maksimale tilskudsberettede timepriser kan du finde her: Gebyr- og tilskudssatser - De maksimale tilskudsberettigede timepriser

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på deres møde d. 21. april 2020, at der der fremover ikke kan gives godkendelse til foyerer, gangarealer mv. som tilskudsberettigede lokaler i haller, og foreninger derfor ikke kan søge lokaletilskud ved anvendelse af disse arealer.

Lejede lokaler

Foreninger som lejer lokaler med fast lejekontrakt f.eks. klublokale i en hal, har mulighed for at søge lokaletilskud til:

• Lejeudgiften
  • Udgifter til el, vand og varme (dog ikke el til lysmaster) - forbrugopgørelser skal indsendes
  • Udgifter til ordinær vedligehold jf. revisionsinstruksen hvad dette dækker over. OBS: udgifterne skal dokumenteres med kvitteringer
  • Udgifter til rengøringsartikler
  • Udgifter til lønnet rengøringspersonale (der skal forevises lønsedler ved kontrol)
  • Udgifter til lovpligtig arbejdsskadeforsikring vedr. lønnet rengøringspersonale
  • Rideklubber kan søge tilskud til fornødent tilsyn
  • Skytteklubber kan søge tilskud til løbende abn.til de lovpligtige alarmsystemer. (Ved køb / oprettelse af alarmsystemer skal fritidsafdelingen kontaktes).

Hvis foreningen har indtægter i form af leje eller fremleje af de lokaler der søges tilskud til, skal dette indberettes og modregnes foreningens tilskud

Egne lokaler

Foreninger som ejer deres lokaler f.eks. spejderhytter, har mulighed for at søge lokaletilskud til:

• Udgifter til renter af prioritetsgæld
  • Udgifter til ejendomsskat
  • Udgifter til el, vand og varme (dog ikke el til lysmaster) - forbrugsopgørelser skal indsendes
  • Udgifter til bygningsforsikringer (ikke forsikring på løsøre)
  • Udgifter til ordinær vedligehold jf. revisionsinstruksen hvad dette dækker over. OBS udgifterne skal dokumenteres med kvitteringer
  • Udgifter til rengøringsartikler
  • Rideklubber kan søge tilskud til fornødent tilsyn

Hvis foreningen har indtægter i form af leje eller fremleje af lokalerne de søger tilskud til, skal dette indberettes og vil blive modregnet foreningens tilskud.

Vedligehold af egne lokaler

Foreninger har mulighed for at søge tilskud til ekstraordinær vedligehold af egne lokaler.

Herudover er det muligt at søge Kultur- og Fritidsudvalgets Anlægspulje til mindre energiprojekter. Tilskuddet skal søges inden projektet er påbegyndt.

Læs mere om puljerne her:

Pulje: Ekstraordinær vedligehold af egne lokaler

Pulje: Kultur og Fritidsudvalgets anlægspulje

Tilskud til omklædning af udeidræt

Foreninger, hvor udeidrætter benytter omklædningsrum i hallerne, kan søge om tilskud til betaling af lejen i forbindelse med benyttelsen.

Følgende udeidrætter kan modtage tilskud til benyttelse af omklædningsrum:

• Fodbold
  • Udendørs håndbold
  • Beachvolley
  • Tennis
  • Cykel
  • Løb.

Nye udeidrætter kan ansøge fritidsafdelingen om godkendelse til tilskuddet.

Foreningen skal ikke ansøge om lokaletilskud til omklædningsrummet efter de almindelige lokaletilskudsregler. Dog skal lejen af omklædningsrum dokumenteres med en regning fra hallen.

Tilskuddet til udeomklædning bliver beregnet ud fra det indberettede antal aktivitetsmedlemmer.

Eksempel: En forening med 80 medlemmer vil maksimalt kunne modtage lokaletilskudsprocenten af (80 x kr.415) (2020-tal) 33.271 kr. pr. år til afholdelse af leje af omklædningsrum. Foreningen vil få et kommunalt tilskud på kr. 24.953 (v. 75%) til deres omklædningsudgift, og skal derfor selv finansiere de kr. 8.318 for benyttelse af omklædningsfaciliteterne, eller kr. 104 pr. medlem pr. år.

Hvis lokaletilskuddet, ud fra de almindelige lokaletilskudssatser, vil være mindre end i forhold til ovennævnte beregningsmetode for et max. tilskud, ydes der kun lokaletilskud i forhold til den reelle udgift.

Satserne for tilskudsberettiget sæsonpris finder du her: Gebyr- og tilskudssatser - tilskud til omklædning af udeidræt

Lokaletilskud til nye lokaler

Lokaletilskud til nye lokaler skal godkendes af Kultur- og Fritidsudvalget. Udvalget kan nægte at yde lokaletilskud til nye lokaler, hvis det medfører en væsentlig merudgift for kommunen.

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede d. 19. februar 2019 et generelt stop for lokaletilskudsgodkendelser af nye lokaler på 800 m2 eller derover.