Gaver og priser

Jubilæum

Kultur- og Fritidsudvalget giver et tilskud på kr. 1.000 i anledning af foreningsjubilæer på 25 år, 50, 75, 100, 125 år osv.

Foreningen skal selv give besked til fritidsafdelingen når den fejrer jubilæum

Indvielse af nye bygninger

Ved indvielse af nye bygninger – f. eks. klubhuse, idrætshaller og lignende aktivitetsbygninger – gives der en gavecheck på kr. 1.000, som overrækkes af formanden for Kultur- og Fritidsudvalget eller et andet medlem af Udvalget. Borgmesteren skal orienteres.

Ejer af faciliteten skal selv give besked til administrationen på fritid@rksk.dk

Præmiering af mesterskaber

Hædring af sportsfolk der har fået en guldmedalje ved DM, eller guld, sølv eller bronze ved EM, VM, OL eller lignende.

Kommunen giver ved WestAwards, den årlige fejring af kommunens frivillige, en buket blomster samt kr. 1.000.

Foreningerne skal selv indstille deres mester på Foreningsportalen under "Priser" og "Mesterskabsfejring: https://foreningsportalen.rksk.dk/side.asp?wkid=ringkoebing&side=110.

Årets idrætstalent

Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at øge og stimulere interessen for idræt ved at påskønne unge talenter, der kan udvikle sig til at gøre sig gældende på national og international plan.

Prisen og uddeling:

Prisen er på 5.000 kr., og uddeles ved WestAwards den årlige fejring af kommunens frivillige.

Indstillinger:

Unge idrætstalenter under 23 år kan indstilles til prisen. Der kan både være tale om idrætsudøvere inden for holdidrætter og individuelle idrætter.

Den pågældende idrætsudøvers klub foretager indstilling til administrationen.

Foreningssamvirket nominerer 3 kandidater til Kultur- og Fritidsudvalget, som træffer den endelige afgørelse om, hvem der skal have prisen.

Det er ikke et krav, at den indstillede bor i Ringkøbing-Skjern Kommune, men den indstillede skal dyrke sin idræt i kommunen.

Indstillingen skal ud over navn, alder og adresse på den indstillede, indeholde en begrundelse i form af en beskrivelse af:

• Opnåede resultater/udtagelser til dato
  • Træningsindsats
  • Perspektiver og planer for fremtiden
  • Involvering og engagement i foreningen.

Indstillingen skal ske på Foreningsportalen under Tilskud, puljer og priser senest 1. november. https://foreningsportalen.rksk.dk/side.asp?wkid=ringkoebing&side=109

Årets træner/leder

Formålet med prisen er at værdsætte det engagement og det arbejde de frivillige trænere/ledere lægger i deres forening. En dedikeret træner/leder er afgørende for en velfungerende forening med gode aktiviteter og træningsmiljøer. Prisen er

med til at give træner/leder et skulderklap, der viser at deres indsats og ihærdighed er af stor betydning og gør en kæmpe forskel.

Træner/leder-prisen skal gå til en voksen ildsjæl over 25 år, der gør en forskel i foreningslivet som leder, træner eller instruktør. En entusiast der kan inspirere andre og er en god rollemodel for både medlemmer og andre trænere/ledere. Det kan

f.eks. være en trofast, stabil og dygtig træner/leder, en inspirator der sætter gang i nye aktiviteter eller en træner/leder, der er med til at skabe den gode stemning og sammenhold i foreningen.

Kvaliteter der vægtes:

• at træner/lederen er en god rollemodel for medlemmerne og de andre trænere

• at træner/lederen udviser engagement, og er med til at gør en forskel i klubben/foreningen

• at træner/lederen er med til at højne fællesskabet i foreningen/klubben

• at træner/lederen er med til at sætte retningen for eller udvikle foreningen, ved f.eks. at sætte gang i aktiviteter og nye initiativer

Uddeling og indstilling

Med prisen følger en check på kr. 5.000. Prisen uddeles på WestAwards.

Indstillingsprocedure: Foreningssamvirket nominerer tre kandidater til Kultur- og Fritidsudvalget, som træffer den endelige afgørelse om, hvem der bliver prismodtageren.

Årets Ungleder

Formålet med Ungleder prisen er at vise, at kommunen værdsætter de engagerede unge i kommunen. Med prisen gives de unge et skulderklap, der viser, at deres foreningsarbejde har stor betydning og gør en forskel. Således skal ungelderprisen være med til at fastholde unge rollemodeller i foreningsarbejdet, idet de unge er en vigtig forudsætning for at bære foreningerne videre og skabe udvikling i foreningerne.

Unglederprisen skal gå til en ung ildsjæl, der gør en forskel i foreningslivet som leder, træner, instruktør eller i bestyrelsesarbejdet. En ung under 25 år der er med til at skabe opmærksomhed blandt de unge omkring det positive ved at være en del af en forening, have indflydelse og medansvar og være med til at styre og drive en forening.

Indstillingsprocedure: Foreningssamvirket nominerer tre kandidater til Kultur- og Fritidsudvalget, som træffer den endelige afgørelse om, hvem der bliver prismodtager.

Kvaliteter der vægtes:

At den unge er synlig, tager ansvar, udviser engagement og er med til at gøre en væsentlig forskel i klubben eller foreningen.

At den unge inspirer andre og er et forbillede for både medlemmer og andre unge.

At den unge er med til at højne fællesskabet i foreningen eller klubben.

At den unge er med til at sætte retningen for eller udvikle foreningen ved for eksempel at sætte gang i aktiviteter og nye initiativer.

Uddeling og indstilling

Prisen er på kr. 5.000, og uddeles ved WestAwards den årlige fejring af kommunens frivillige.

Mønsterbryderprisen

Formålet med prisen er, at honorere én person, en gruppe eller en forening der tør gå foran og gør noget andet end det sædvanlige. At være mønsterbryder kræver innovativt mod, handlekræft og det at ture at være eller gøre noget anderledes. Med prisen vil kommunen gerne hylde en person, en gruppe eller en forening som lader de gode idéer få luft under vingerne.

Prisen skal gå til ildsjæle der bryder mønstre og finder nye veje socialt, kulturelt, fysisk eller på anden vis – nogen der ikke bare følger med strømmen men tør; udvikle, tænke kreativt og i et bredere perspektiv, afprøver ny tiltag og sætte gang i nye projekter. Ildsjæle der går innovativt foran og gør noget utraditionelt og ekstraordinært, som har positiv afsmittende virkning på andre.

Mønsterbryderprisen skal gå til én person, en gruppe eller en forening der inspirerer andre til at tænke og handle på tværs af etablerede normer, eller som i kraft af livsappetit og personlighed efterlader positive spor hos sine medborgere.

Uddeling og indstilling

Prisen er på kr. 5.000 samt et statuette i form af et fodspor, og uddeles ved WestAwards den årlige fejring af kommunens frivillige.

Indstillingsprocedure: en arbejdsgruppe bestående af en politiker fra Kultur- og Fritidsudvalget, 2 perosner fra Foreningssamvirket og en administrativ medarbejder nominerer 3 kandidater hvoriblandt Kultur- og Fritidsudvalget vælger den endelige vinder.

Indstillingen skal ske på Foreningsportalen under Tilskud, puljer og priser; https://foreningsportalen.rksk.dk/side.asp?wkid=ringkoebing&side=109. Hvis du ikke har adgang til Foreningsportalen kan du indstille ved at sende en mail til fritid@rksk.dk.