Revisionsinstruks

Revisionsinstruks for foreninger der tilbyder folkeoplysende foreningsarbejde og som modtager tilskud i henhold til Folkeoplysningsloven

I henhold til kap. 8, § 29 stk. 4. i Folkeoplysningsloven, kan Kommunalbestyrelsen beslutte formkrav til regnskabsaflæggelse og revision, herunder om foreningens regnskab skal revideres af en valgt revisor eller om regnskab for større tilskud skal revideres ved en registreret eller en statsautoriseret revisor.

I henhold til de retningslinjer for tilskud til folkeoplysende foreninger, som er godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune, er det fastlagt, at foreninger som udgangspunkt kan lade deres regnskaber revidere af folkevalgte revisorer.

Hvis Kultur- og Fritidsudvalget kræver, at en forening aflægger regnskab, der er revideret af en registreret eller statsautoriseret revisor, vil det blive oplyst samtidig med bevillingen af tilskud.

§ 1

Revisionens omfang

Revisionen omfatter foreningens tilskudsregnskab efter lovens kap. 5 og 7, herunder dokumentation for deltagernes samlede kontingentbetaling ved deltagelse i aktiviteten efter kap. 5.

§ 2

Revisionsplan

Revisionen tilrettelægges af revisor under hensyn til reglerne i denne instruks og foreningens administrative struktur og forretningsgang, herunder den interne kontrol, der måtte eksistere i foreningen.

Revisionen skal udføres ved stikprøvekontrol.

Revisionen skal foretages i overensstemmelse med god revisionsskik.

Ved revisionen efterprøver revisor:

• Om foreningens dispositioner er i overensstemmelse med loven og bekendtgørelsen, Ringkøbing-Skjern Kommunes retningslinjer (bilag 1) og foreningens vedtægter. Her henvises også til ”Vejledning om tilskuds- og ikke tilskudsberettigede udgifter” til egne og lejede lokaler (bilag 2).
  • Om foreningen har overholdt de tilskudsbetingelser, som loven giver mulighed for og som Kultur- og Fritidsudvalget har fastsat inden for lovens rammer.
  • Om de registrerede aktive, passive og tilskudsberettigede medlemmer har betalt det kontingent, som er fastlagt på den årlige generalforsamling
  • Om de eksisterende forretningsgange indebærer en betryggende intern kontrol.
  • Om foreningens bogføring for f.eks. skat og moms er i overensstemmelse med reglerne.

Tjeklisten til brug for den folkevalgte revisor gennemgang, vedlægges som bilag 3.

§ 3

Revisionspåtegning

Revisor skal ved sin påtegning tilkendegive, om den gennemførte revision af årsregnskabet har givet anledning til bemærkninger, og om hvorvidt de modtagne offentlige tilskud fra Ringkøbing-Skjern Kommune er anvendt i overensstemmelse med givne vilkår og tilskudsgrundlaget er opgjort i overensstemmelse med gældende regler.

Hvis revisor bliver opmærksom på forhold, som ikke er i overensstemmelse med grundlaget for modtagelse af offentlige tilskud, skal dette anføres ved påtegning af årsregnskabet.

§ 4

Fremsendelse af regnskab

Foreningens tilskudsregnskab skal jf. Folkeoplysningsloven underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer

Instruksen træder i kraft den 1. januar 2009, dvs. fra og med 2008-regnskaberne. Instruksen omfatter de foreninger, der får udbetalt tilskud i form af lokaletilskud, medlemstilskud m. v. i henhold til Folkeoplysningsloven.

Godkendt på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 24. november 2008

Bilag 1

Læs mere om info og regler her

Bilag 2

Ordinær vedligehold - oversigt over hvilke udgifter, der er til tilskudsberettigede:

Bilag 3

Revisor skal kontrollere, at:

Aktivitetstilskud:

• Aldersfordelingen/medlemssammensætningen er afstemt med medlemslister m. v.
  • Medlemskontingent pr. medlem/aldersgruppe er kontrolleret i forhold til foreningens beslutning om kontingentstørrelse, samt til konkrete kontingentindbetalinger.
  • Samlet kontingent er afstemt med faktiske indbetalinger og medlemslister.
  • Antallet af indendørs og udendørsmedlemmer stemmer overens med medlemslisterne.

Lokaletilskud:

• Udgifter er afstemt med bilag
  • Udgifterne vedrørende tilskudsberettigede lokaler er i overensstemmelse med tilsagn, herunder eventuel fordeling af udgifter mellem tilskudsberettigede og ikke tilskudsberettigede lokaler.
  • Udgifterne er periodiseret, så de følger kalenderåret.
  • Eventuelle lejeindtægter er fratrukket udgifterne.
  • Udgifter til lokaleleje i forbindelse med entregivende aktiviteter (gymnastikopvisninger, udstillinger, kampe og lign.) ikke er medtaget i indberetningen.
  • Udgifter til almindelig vedligeholdelse er tilskudsberettigede

Generelt:

• Regnskabsbilag er originale, ægte og kvitterede (betalte), samt at disse er stilet/adresseret til foreningen.
  • Udgifterne vedrører det pågældende kalenderår.
  • Udgifterne vedrører foreningens normale drift.
  • Afgivne oplysninger er i overensstemmelse med Folkeoplysningsloven og Ringkøbing-Skjern Kommunes regelsæt.
  • Regnskabet inden indsendelse til kommunen er underskrevet af hele bestyrelsen.