Fritidsundervisning for voksne

Der ydes tilskud til godkendte oplysningsforbund og andre foreninger, hvis virksomhed hovedsageligt omfatter undervisning, studiekredse og foredragsvirksomhed for voksne.

Oplysningsforbund, aftenskoler og foredragsrækker skal indsende ansøgningsskema til Kultur, Natur og Fritid.

Der kan ikke ydes tilskud til f. eks:
- undervisning, studiekredse og foredrag, hvis formålet er agitation, behandling, underholdning, forkyndelse eller udbredelse af overtro,
- undervisning, studiekredse og foredrag inden for spil, idræt og sports- og konkurrencepræget virksomhed, herunder dans, bortset fra folkedans, eller til emner om fremstilling af alkoholiske drikke. Dette gælder både teoretisk undervisning og udøvelse i praksis. Der er konkret truffet beslutning om, at der ikke kan ydes tilskud til Zumba og Modern Dance.

Fordeling af tilskud
Kultur- og Fritidsudvalget har besluttet, at for at der kan være tale om folkeoplysning i Folkeoplysningslovens forstand, skal den enkelte aftenskole afholde min. 1 længerevarende kursus (over min. 3 aftener eller en weekend) og / eller min. 3 enkeltkurser (dags- eller aftenkursus) eller foredrag. Et foredrag skal have en varighed på min. 2 timer inkl. debat, men ekskl. evt. kaffepauser.

Fra tilskudsåret 2021 udbetales tilskud til undervisning på baggrund af gennemsnittet af de seneste 3 års timeforbrug samt tillæg til 10 %-puljen.

Kan det beregnede tilskud ikke indeholdes i den samlede budgetramme for området, vil der ske regulering i forhold hertil.

Der kan efter ansøgning ske en genfordeling af evt. tilbagebetalte midler i oktober måned.

Kultur- og Fritidsudvalget har fastsat følgende tilskudbrøker:

Almen undervisning/foredrag

max. 1/3 af lønudgiften

Handicapundervisning

max. 7/9 af lønudgiften

Små hold, bl.a. instrumentalundervisning

max. 5/7 af lønudgiften

Hold i tyndt befolkede områder*)

max. 5/7 (supplerende/særligt tilskud)

*) Her er der tale om hold, der afvikles udenfor hovedbyerne Ringkøbing/Rindum, Videbæk, Tarm ,Skjern og Hvide Sande. Det særlige tilskud gives kun til hold der har min. 6 og max. 8 deltagere.

Tilskud til foredrag kan højest beregnes i forhold til 6 timer x lærerlønsatsen.

Aftenskolerne får medio september tilsagn om tildelt tilskud til undervisning samt lokaletilskud for det kommende kalenderår. Tilsagnet er dog betinget af, at budgettet for området godkendes i Byrådet i oktober måned.

2/3 af tilskud til undervisning udbetales i januar måned. Aftenskoler, der er bevilget under 10.000 kr. til undervisning, får dog hele tilskuddet udbetalt på én gang.

2. rate udbetales i august måned, med mindre aftenskolen giver besked om, at de ikke får brug for tilskuddet.

Bindende lønregler
Der ydes kun tilskud, hvis de bindende lønregler i Undervisningsministeriets lønbekendtgørelse nr. 353 af 15. maj 2003 anvendes.

Ringkøbing-Skjern Kommune følger KLs lønsatser på aftenskoleområdet som du kan finde her

Lederløn afregnes med max. 13 % af lærerlønnen.

Lønregulering sker pr. 1. april.

Særlige regler for handicappede
Det maksimale deltagerantal på handicaphold er i Ringkøbing-Skjern Kommune fastsat til 7 personer.

For at en deltager kan indgå i beregningen som handicappet, skal den pågældende skriftligt over for foreningen erklære sin deltagelse som handicappet i relation til undervisningen i det konkrete emne. Erklæringerne opbevares i foreningen, men kan kræves udleveret af kommunen i forbindelse med stikprøvekontrol.

Lukkede hold
For at tiltrække grupper, der ikke normalt bruger folkeoplysningen, kan der oprettes lukkede hold. F. eks. hold for ikke-etnisk danske kvinder.

Debatskabende aktiviteter
Aftenskolernes tilskudstilsagn tillægges 11,111 %. Af det samlede tilskud skal aftenskolerne afsætte 10 % til debatskabende aktiviteter.

Under debatskabende aktiviteter skal emnerne være væsentlige og af interesse for fællesskabet. Debat skal være en naturlig og væsentlig del af arrangementet, og det skal fremgå af annonceringen.

Der er ikke krav om deltagerbetaling.

Puljen kan ikke anvendes til betaling af udgifter til befordring af deltagere og heller ikke til forplejning eller andre udgifter for deltagerne.

Fleksible tilrettelæggelsesformer
Af det tilsagn som den enkelte aftenskole modtager, kan der max. anvendes 40 % af det beløb der er tilbage, når der er afsat 10 % til debatskabende aktiviteter.

Tilskudsbrøken for fleksible tilrettelæggelsesformer er fastsat til 1/3, svarende til den almene undervisning.

Ved kommende års tildeling indgår de fleksible tilrettelæggelsesformer med et loft svarende til antal lektioner x et beløb, der beregnes på grundlag af satsen til lærer- og lederløn m. v. ved almindelig aftenskoleundervisning.
På KLs hjemmeside fremgår både vejledning og takster for fleksible tilrettelæggelsesformer som du kan finde her.